fbpx
General

Guanyem Girona demana avançar en la pacificació de la ciutat i aposta per potenciar la mobilitat sostenible

By 14 d'Agost de 2019 No Comments
La plaça Sant Pere recuperada temporalment per les veïnes i veïns per la celebració de la revetlla.
  • Les polítiques que recuperin espais per al gaudi públic aportaran beneficis en seguretat, salut, mobilitat i comerç de proximitat

Guanyem Girona ha reivindicat que la Girona del futur ha de fomentar un urbanisme i una mobilitat amables que prioritzin els espais públics peatonals i la mobilitat en bicicleta i en transport públic. La número dos de la formació, Cristina Andreu, ha subratllat la importància de revertir l’ordre de prioritats actual en l’ús de l’espai públic: “El creixement urbà de Girona fa que una política pensada per al cotxe sigui insostenible a llarg termini. La ciutat del futur ha de créixer pensant primer en el ciutadà, en segon lloc en les bicicletes i altres vehicles sostenibles, en tercer lloc potenciant el transport col·lectiu i finalment relegant l’ús dels vehicles motoritzats”.

Des de Guanyem també han destacat els beneficis que aportaria a la ciutadania avançar cap a una ciutat més amable. En primer lloc, observen que reduir el trànsit de vehicles motoritzats, la velocitat màxima permesa i prioritzar espais per a vianants convertirà Girona en una ciutat més segura reduint el risc d’accidents greus. En segon lloc, facilitar que els trajectes que fins ara es fan en cotxe es puguin fer a peu o en bicicleta fomentarà hàbits saludables que juntament amb la recuperació d’espais de trobada també ajudarà a crear una ciutadania més feliç. Per últim, el comerç local i de proximitat també es beneficiaria de l’augment de recorreguts a peu, potenciant així els eixos comercials en detriment dels grans espais comercials perifèrics.

En aquest sentit, la formació municipalista ha reivindicat els espais que s’han pacificat al Barri Vell els últims anys però ha lamentat la manca d’atreviment del govern a l’hora d’ampliar aquesta política a més barris de la ciutat. “Allà on la ciutadania ha recuperat carrers i places abans ocupats pels cotxes ara sembla impensable tornar enrere. A dia d’avui ningú s’imagina la plaça 1 d’octubre o el Mercat del Lleó plens de cotxes aparcats o el Carrer Nou i Santa Clara embussats de vehicles. Per què no expandim una política d’èxit arreu de la ciutat?”, s’ha preguntat la regidora de Guanyem Girona.

Així doncs, el principal partit de l’oposició reclama promoure àrees peatonals i pacificades per a vianants i ciclistes més enllà del Barri Vell i el Mercadal, la creació d’itineraris segurs als carrers que es dirigeixen a escoles, centres cívics o parcs infantils, la implementació de dissenys de carrers que donin prioritat al vianant i obliguin a reduir la velocitat als vehicles o la modificació de la sincronització semafòrica adaptant-la a les necessitats de vianants i ciclistes.

Reducció de barreres arquitectòniques

Guanyem Girona també ha destacat que una política de pacificació urbana millorarà la situació de col·lectius amb necessitats específiques com els discapacitats físics o la gent gran. “Hem de fer una ciutat més inclusiva, que pensi en les necessitats de moltes veïnes i veïns que sovint es troben que moure’s per Girona és una cursa d’obstacles”, ha subratllat Cristina Andreu, i ha afegit que “eliminar barreres arquitectòniques com senyals i faroles, adaptar les voreres i conscienciar la ciutadania també són passos a seguir en l’assoliment d’una Girona amable amb tothom”.

El carrer Tuyet i Santamaria, al barri de Montilivi, un exemple de carrer pensat per als cotxes i on les barreres arquitectòniques dificulten l’accés al CAP i a l’escola Pericot.