La formació municipalista planteja una seguit d’esmenes per aportar una visió integral a la moció presentada per ERC
Guanyem Girona considera que les propostes anunciades per ERC en matèria de mobilitat són “adequades” però que van “en la línia continuista del model actual”. La regidora Cristina Andreu ha apuntat que a la moció s’hi troba a faltar una “aposta atrevida per reduir progressivament l’espai públic ocupat pels cotxes i avançar cap a la pacificació”. “Potser a dia d’avui treure espai als cotxes és impopular, però si sabem que el futur inevitable és el de la mobilitat sostenible que faci front a l’emergència climàtica i converteixi Girona en una ciutat més agradable, cal que els polítics siguem valents”, ha manifestat la regidora.
En aquest sentit, des de Guanyem Girona asseguren que el que cal és un canvi radical de model. Així doncs, el principal grup municipal a l’oposició ha proposat afegir al text que es deixin de construir carrils bici sobre les voreres i que es comencin a construir a la calçada -reduint si és necessari espais d’aparcament per a cotxes o carrils per a vehicles motoritzats-, que s’ampliï la mida estàndard dels carrils bici a 2 metres d’amplada, que s’estableixi una diferenciació cromàtica a l’asfalt per evitar intromissions involuntàries als carrils o que s’implementin més zones limitades a 30km/h que es serveixin de l’arquitectura urbana (plantes, pilones, lleugeres modificacions del traçat…) per assegurar la reducció efectiva de la velocitat dels cotxes i millorar la seguretat de ciclistes i vianants. Des de Guanyem han destacat també que aquestes mesures permetrien resoldre algunes de les problemàtiques generades per la proliferació dels patinets elèctrics.
Una altra mesura que Guanyem vol introduir i que considera que portarà cap a un canvi de model a llarg termini és el de l’habilitació de pàrquings soterrats arreu de la ciutat. En aquest sentit, el grup municipalista ha recordat que properament s’acabaran diverses concessions de pàrquings de titularitat municipal i que s’hauran de renegociar els contractes. Segons Guanyem, això implica que l’Ajuntament pot fer una aposta per la municipalització o introduir una clàusula que obligui a habilitar aparcaments per a bicicletes i millorar els accessos per aquest tipus de vehicles. D’aquesta manera, els usuaris de la bicicleta de Girona guanyarien aparcaments segurs i fàcilment accessibles on les bicicletes podrien passar la nit. Aquesta proposta es podria engegar amb una prova pilot als aparcaments d’Emili Grahit i Devesa-Güell (Plaça Miquel de Palol) que van entrar en concurs de creditors el passat 2016.
Finalment, la regidora Andreu ha apuntat que el Pla de Mobilitat Urbana ha de ser la pedra de toc d’aquest nou model. “El Pla ha de partir de la base que el model de mobilitat actual no té futur. Hem de ser innovadors i no tenir por a l’hora d’encarar uns canvis que a llarg termini són inevitables i que beneficiaran tota la ciutadania”, ha sentenciat Andreu, que ha afegit que cal implicar-hi totes aquelles entitats a favor de la mobilitat sostenible i a la ciutadania.